Esittävän taiteen linja vie opiskelijan syvälle taiteeseen ja kulttuuriin

Esittävän taiteen linjalla on mahdollisuus opiskella lukiossa luovalla tavalla ja tiiviissä ryhmässä, innostavien opettajien johdolla. Luvassa on tavallisten lukio-opintojen lisäksi monipuolisia taideprojekteja ja esiintymistaitojen eri osa-alueiden kartuttamista.

Linjalla syvennytään valtakunnallisten lukiokurssien lisäksi niin draamaan, performansseihin, kuvataiteeseen, sirkukseen, musiikkiin kuin eurytmiaankin. Esittävän taiteen linjalla toteutetaan vuosittain ainutlaatuisia ja yksilöllisiä taideprojekteja. Esittävän taiteen linjan laaja ja monipuolinen opintotarjonta löytyy opinto-oppaasta (s. 47-50): https://rudolfsteinerkoulu.fi/wp-content/uploads/2022/06/Lukion-opinto-opas-20222023UUSI-OPS-10-11-luokka.pdf

Esittävän taiteen linja tekee yhteistyötä teatterin, musiikin ja kuvataiteen huippuosaajien ja alan ammattilaisten kanssa. Opintokokonaisuuksia ohjaavat ammattitaitoiset pedagogit ja taiteilijat. Linjan virallinen yhteistyökumppani on Linnanmäen Sirkuskoulu.

• Viisi syytä hakea esittävän taiteen linjalle

1. Saat esiintymisen taitojen lisäksi välineet tarttua taiteen keinoin maailman ilmiöihin.
    2. Opiskelet lukioaikasi luokkayhteisössä, joka on kotipesäsi ja oma ryhmäsi, kun etsit esittävää taiteilijaa itsestäsi.
    3. Opiskelet innostavien, ammattitaitoisten opettajien ja ohjaajien johdolla, ja linjan tilat soveltuvat esittävän taiteen tarpeisiin.
    4. Pääset tutustumaan taiteen tekemiseen ja tekijöihin myös koulun ulkopuolella mm. kahden työharjoittelujakson ja projektien aikana.
    5. Opinnoissa on laaja-alainen ja tutkiva ote. Mikä sinusta ikinä tuleekin, saat valmiuksia tulevaisuuttasi ja jatko-opintoja varten.
  • Esittävän taiteen linjalle hakeminen

Lukion esittävän taiteen linjan opiskelijavalinta on kaksiosainen. Opiskelijavalinnassa huomioidaan perusopetuksen päättötodistuksen lukuaineiden keskiarvo (max 10p, tulee olla vähintään 7,5) ja opiskelijan oma esittelyvideo tai kirjoitelma (max 10p).

1. Yhteishaku tapahtuu osoitteessa www.opintopolku.fi
    2. Lisänäytöistä (video tai kirjoitelma) voit saada 0 – 10 pistettä. Alin hyväksyttävä pistemäärä on 2. Hakija saa 0 – 10 pistettä esittelyvideon tai -kirjoitelman perusteella. Lisänäyttö (video tai kirjoitelma) toimitetaan koululle alla olevien ohjeiden mukaisesti. Lisänäyttö tulee palauttaa yhteishaun päättyessä eli 19.3.2024 klo 15.00 mennessä.

• Ohjeita esittelyvideon tai kirjoitelman tekemiseen

Pohdi teetkö hakuvideon vai kirjoitelman! Kumpi tekotapa tukee ilmaisuasi paremmin? Pystytkö tuomaan osaamisesi paremmin esiin videon vai tekstin avulla?

Ohjeet videoon:

Hakemuksesi tärkeä osa on kahden minuutin mittainen esittelyvideo, jonka lataat YouTube-palveluun ja jonka linkin lähetät osoitteeseen elinja (ät) rudolfsteinerkoulu.fi

Kerro videossasi seuraavat asiat:

1. Kuka olet?
    2. Miksi haluat opiskelemaan Esittävän taiteen linjalle?
    3. Mikä tekee sinusta hyvän lukio-opiskelijan?
    4. Kerro, missä koulun valinnaisaineissa tai kerhotoiminnassa olet ollut mukana yläkoulun aikana? (musiikki, kuvataide, draama, tanssi, liikunta, eurytmia, tukioppilastoiminta)
    5. Kerro harrastuksistasi (taideharrastukset tai muut harrastukset kuten: partio, joukkuelajit jne.)
    • Harrastuksen nimi?
    • Mahdollinen harrastuksen järjestävä taho?
    • Milloin aloitit (ja milloin lopetit, jos harrastus on päättynyt)?
    • Kuinka usein harrastat?
    • Miten harrastuneisuutesi tukee taidepainotteisella linjalla opiskelemista?
    1. Mitä positiivista tuot mukanasi aloittavaan Esittävän taiteen linjan ryhmään?

Vinkkejä videon toteutukseen:

• Tee käsikirjoitus ja harjoittele esityksesi
    • Käytä luovuuttasi
    • Pohdi, missä haluat kuvata videon
    • Katso video ja varmista sen laatu ja sisältö

Ohjeet kirjoitelmaan:

Hakemuksesi tärkeä osa on korkeintaan kahden liuskan mittainen kirjoitelma, jonka kirjoitat tekstinkäsittelyohjelmalla (fonttikoko 11, riviväli 2), tallennat pdf-muodossa ja lähetät liitetiedostona osoitteeseen elinja (ät) rudolfsteinerkoulu.fi

Kerro kirjoitelmassasi seuraavat asiat:

1. Kuka olet?
    2. Miksi haluat opiskelemaan Esittävän taiteen linjalle?
    3. Mikä tekee sinusta hyvän lukio-opiskelijan?
    • Harrastuksen nimi?
    • Mahdollinen harrastuksen järjestävä taho?
    • Milloin aloitit (ja milloin lopetit, jos harrastus on päättynyt)?
    • Kuinka usein harrastat?
    • Miten harrastuneisuutesi tukee taidepainotteisella linjallaopiskelemista?