Luonnon helmassa keskellä kaupunkia

Helsingin Rudolf Steiner -koulu on keskuspuiston sylissä, Helsingin keskustan tuntumassa toimiva 12-vuotinen yhtenäiskoulu, jossa on mahdollista hakea perusopetuksen jälkeen oman koulun lukioon.

Helsingin Rudolf Steiner -koulu toimii kahdessa erillisessä rakennuksessa Lehtikuusentiellä (A-luokat) ja  Paraistentiellä (C-luokat). Koulussa toimivat myös esikoulu ja esikoululaisten iltapäivähoito sekä iltapäiväkerho 1. ja 2. -luokkalaisille. Helsingin Rudolf Steiner -koulu noudattaa opetushallituksen hyväksymiä perusopetuksen ja lukion valtakunnallisia opetussuunnitelmia.

Luonnonläheinen ympäristö toimii opetuksen tukena ja näyttämönä. Koulussamme syödään hyvää ja Suomen ruokakulttuurirahaston palkitsemaa kouluruokaa, joka on pääosin lähellä tuotetuista luomuraaka-aineista valmistettua.

Luonnonläheisyyden lisäksi opetuksessa korostuu itse tekeminen, taide ja havainnointi. Opetuksen sisältämän taide – ja ilmaisukasvatuksen tehtävänä on kehittää oppilaiden tunneälyä, moraalia ja käytännön elämäntaitoja.  Taito- ja taideaineet läpäisevät koko opetussuunnitelman eli niitä integroidaan kaikkien oppiaineiden oppitunneille. Opetukseen sisältyy paljon juhlia, retkiä ja erilaisia taideprojekteja, joista koulumme onkin tunnettu. Arki ja juhla luovat elämän rytmin kouluumme.

Steinerkoulussa oppilaan luokkayhteisö pysyy samana ja opiskelukaverit ovat yhdessä koko opiskeluajan. Luokanopettaja opettaa luokkaa pääsääntöisesti ensimmäisen kahdeksan vuoden ajan. Näin opettaja oppii tuntemaan oppilaansa, mikä luo edellytykset oppilaan yksilöllisten vahvuuksien kehittymiselle. Yhtenäinen luokka on tuttu ja turvallinen paikka ja siellä solmitaan elinikäisiä ystävyyssuhteita.