Luonnon helmassa keskellä kaupunkia

Helsingin Rudolf Steiner -koulu on keskuspuiston sylissä, Helsingin keskustan tuntumassa toimiva 12-vuotinen yhtenäiskoulu, jossa on mahdollista hakea perusopetuksen jälkeen oman koulun lukioon.

Helsingin Rudolf Steiner -koulu toimii kahdessa erillisessä rakennuksessa Lehtikuusentiellä (A-luokat) ja  Paraistentiellä (C-luokat). Koulussa toimivat myös esikoulu ja esikoululaisten iltapäivähoito sekä iltapäiväkerho 1. ja 2. -luokkalaisille. Helsingin Rudolf Steiner -koulu noudattaa opetushallituksen hyväksymiä perusopetuksen ja lukion valtakunnallisia opetussuunnitelmia.

 

Luonnonläheinen ympäristö toimii opetuksen tukena ja näyttämönä. 

 

Luonnonläheisyyden lisäksi opetuksessa korostuu itse tekeminen, taide ja havainnointi. Opetuksen sisältämän taide – ja ilmaisukasvatuksen tehtävänä on kehittää oppilaiden tunneälyä, moraalia ja käytännön elämäntaitoja.  Taito- ja taideaineet läpäisevät koko opetussuunnitelman eli niitä integroidaan kaikkien oppiaineiden oppitunneille. Opetukseen sisältyy paljon juhlia, retkiä ja erilaisia taideprojekteja, joista koulumme onkin tunnettu. Arki ja juhla luovat elämän rytmin kouluumme.

Steinerkoulussa oppilaan luokkayhteisö pysyy samana ja opiskelukaverit ovat yhdessä koko opiskeluajan. Luokanopettaja opettaa luokkaa pääsääntöisesti ensimmäisen kahdeksan vuoden ajan. Näin opettaja oppii tuntemaan oppilaansa, mikä luo edellytykset oppilaan yksilöllisten vahvuuksien kehittymiselle. Yhtenäinen luokka on tuttu ja turvallinen paikka ja siellä solmitaan elinikäisiä ystävyyssuhteita.

 

Taide oppimisen väylänä

 Taide on syvästi merkityksellinen teema steinerkoululle, sillä taide läpäisee steinerkoulun opetussuunnitelman sekä toimintakulttuurin.

Steinerkoulun taideopetuksen keskeinen lähtökohta korostaa taiteen merkitystä tunne-elämän kehityksessä; taide vaikuttaa positiivisesti mielikuvitukseen, sosiaalisiin taitoihin ja edistää itsenäistä ajattelua sekä itsetuntemusta. Musiikki, kuvataide, käsityöt ja eurytmia ovat lukujärjestyksessä  omia taideoppiaineitaan, mutta taide toimii välineenä ilmaisulle muissakin oppiaineissa. Ihanteellisessa tilanteessa oppitunnit ja oppimistilanteet steinerkoulussa perusopetusta vastaavilla luokilla ovatkin luovia ja taiteellisia kokemuksia, jotka rikastuttavat oppilaiden oppimiskokemusta.

Myös lukion taideopetus tarjoaa opiskelijoille monipuolisen ja arvokkaan oppimiskokemuksen. Taideopetuksen merkitys korostuukin lukiossa, jossa opetus ja oppiminen monissa oppiaineissa nojautuu jo ehkä liikaakin kannettaviin tietokoneisiin ja muihin älylaitteisiin. Taide innostaa opiskelijoita luovuuteen ja ilmaisemaan itseään, mikä puolestaan auttaa ymmärtämään ja käsittelemään monimutkaisia käsitteitä ja tunteita. Lukiossammekin on viitteitä siitä, että ne opiskelijat, jotka osallistuvat taideaineiden opetukseen, menestyvät paremmin myös muissa lukio-opinnoissa ja ylioppilaskirjoituksissa, kuin ne opiskelijat, jotka jättävät taideopintojaksot opiskelematta. Lukion taideopinnot antavat opiskelijalle ainutlaatuisen perspektiivin ja työkaluja, joita he voivat hyödyntää muillakin elämänalueilla. Taideaineiden opiskelun tarjoama tieto, kulttuurinen pääoma ja osaaminen sekä oppilaiden ja opiskelijoiden kyky soveltaa ja tuottaa uusia sisältöjä taiteen keinoin tulevat varmasti olemaan keskeisiä tulevaisuuden taitoja.

Esa Tuominen, rehtori