Taide oppimisen väylänä
Taide on syvästi merkityksellinen teema steinerkoululle, sillä taide läpäisee steinerkoulun opetussuunnitelman sekä toimintakulttuurin.
Steinerkoulun taideopetuksen keskeinen lähtökohta korostaa taiteen merkitystä tunne-elämän kehityksessä; taide vaikuttaa positiivisesti mielikuvitukseen, sosiaalisiin taitoihin ja edistää itsenäistä ajattelua sekä itsetuntemusta. Musiikki, kuvataide, käsityöt ja eurytmia ovat lukujärjestyksessä omia taideoppiaineitaan, mutta taide toimii välineenä ilmaisulle muissakin oppiaineissa. Ihanteellisessa tilanteessa oppitunnit ja oppimistilanteet steinerkoulussa perusopetusta vastaavilla luokilla ovatkin luovia ja taiteellisia kokemuksia, jotka rikastuttavat oppilaiden oppimiskokemusta.
Myös lukion taideopetus tarjoaa opiskelijoille monipuolisen ja arvokkaan oppimiskokemuksen. Taideopetuksen merkitys korostuukin lukiossa, jossa opetus ja oppiminen monissa oppiaineissa nojautuu jo ehkä liikaakin kannettaviin tietokoneisiin ja muihin älylaitteisiin. Taide innostaa opiskelijoita luovuuteen ja ilmaisemaan itseään, mikä puolestaan auttaa ymmärtämään ja käsittelemään monimutkaisia käsitteitä ja tunteita. Lukiossammekin on viitteitä siitä, että ne opiskelijat, jotka osallistuvat taideaineiden opetukseen, menestyvät paremmin myös muissa lukio-opinnoissa ja ylioppilaskirjoituksissa, kuin ne opiskelijat, jotka jättävät taideopintojaksot opiskelematta. Lukion taideopinnot antavat opiskelijalle ainutlaatuisen perspektiivin ja työkaluja, joita he voivat hyödyntää muillakin elämänalueilla. Taideaineiden opiskelun tarjoama tieto, kulttuurinen pääoma ja osaaminen sekä oppilaiden ja opiskelijoiden kyky soveltaa ja tuottaa uusia sisältöjä taiteen keinoin tulevat varmasti olemaan keskeisiä tulevaisuuden taitoja.
Esa Tuominen, rehtori