Esikoulu on portti ensimmäiselle luokalle ja luonteva tapa aloittaa taival steinerkoulussa

 

Hae esikouluun >

Esiopetusvuoden aikana lapset oppivat monia uusia taitoja ja ennen kaikkea sen, miten ollaan ryhmässä niin, että kaikilla on mukavaa ja turvallista olla. Tärkeintä pienen lapsen päivässä on leikki. Turvallisuutta tuovat paitsi hyväksyvä, kannustava ilmapiiri, myös selkeät rajat ja helposti hahmottuva päivä- ja viikkorytmi.

 

Esikoulussa maalataan, piirretään, tehdään käsitöitä, leivotaan

ja tehdään eurytmiaa aina tiettyinä viikonpäivinä.

 

Leikin, laulun ja esikoulutöiden lomassa opitaan myös kirjaimia, laskemista, vieraita kieliä runojen ja laulujen muodossa sekä kuunnellaan tarinoita. Viihtyisien sisätilojen lisäksi esikoululaiset nauttivat Keskuspuiston luonnosta pitkin vuotta. Helsingin Rudolf Steiner -koulun esikoulun tavoitteena on, että lapsi saa tarvittavat sosiaaliset taidot ryhmässä toimimiseen sekä saavuttaa riittävän hyvän ja terveen itsetunnon. Esikouluvuoden aikana harjoitellaan kuuntelemaan aikuista sekä herätetään kiinnostusta oppimiseen. Päämääränä on, että esikouluvuoden päätteeksi lapsi omaa riittävät taidot koulunkäynnin aloittamiseen.

Esiopetusta on päivittäin klo 8-12 ja iltapäivähoito jatkuu esikoulun tiloissa klo 16.45 asti. Iltapäivähoidon ohjelmaan kuuluvat päivälepo satuineen, välipala ja paljon leikkiä sekä sisällä että ulkona.

 

 

Esikoulussamme vaalimme ajatusta maailmasta, joka on hyvä ja kaunis

Kun esikoululainen aloittaa meillä, hän oppii huomaamaan, että maailma on hyvä ja kaunis, ja että pienellä lapsellakin on mahdollisuus toimia maailman, toisten ihmisten ja luonnon hyväksi.

Tämä tapahtuu leikin ja taiteellisen toiminnan kautta. Samalla opimme lisää vuodenkierrosta ja kaikkien sen aikojen kauneudesta. Syyspimeällä kannamme lyhtyjä metsässä, hengitämme metsän tuoksuja ja maistamme punaisen puolukan kirpeitä makuja, talven tullen vetäydymme hämäränhyssyyn ja sytytämme kynttilän valaisemaan pimeintä pimeyttä. Kevät tuo tullessaan ilon ja uuden alun loistavat värit.

Rytmi, rakkaus ja taiteellinen hengittävyys luovat turvallisen ja lämpöisen ympäristön, jonka varassa voi kasvaa ja oppia esikoululaisille tärkeitä taitoja, kuten oman vuoron odottamista ja toisen huomioimista empaattisesti. Sadut ja tarinat sekä sanaleikit ja -rytmit luovat ympäristön, jossa jokainen on ihana omana itsenään.

Taiteellinen steinerpedagoginen kasvatus läpäisee koko esikoulun toiminnan. Jokainen esikoululainen on kuin oma pieni taideteoksensa; hän on rakastettu omana itsenään ja hän toteuttaa omaa kasvun polkuaan. Hän on kuin pieni kasvi, joka puskee mullan alta kohti valoa.

Esikoululaiset muokkaavat ympäristöään kokonaisvaltaisesti koko kehollaan; leikkien, rakentaen, piirtäen, maalaten, tehden eurytmiaa ja kädentöitä. Kauniit piirustukset, maalaukset, muovailut ja leikit muuntuvat vuoden aikojen mukaan ja luovat alati muuttuvan oppimisympäristön.

Retkillä vaellamme keskuspuistossa ja nautimme eri vuodenaikojen tarjoamasta taiteellisesta oppimisympäristöstä. Metsässä tarkkailemme luontoa, ihastelemme sen kauneutta, kaivamme matoja, kilkutamme kivillä, etsimme keppikirjaimia ja leikimme. Leikki on esikoulussamme aina taiteellinen tapahtuma, leikissä lapsi kokeilee ja luo uutta kokemastaan ja oppimastaan. Leikin kautta lapsella on mahdollisuus muuttaa maailmaa.  Alati muuntuva leikki ja elävät luontokokemukset ovat meidän taidettamme. Luontokokemukset syventävät esikoululaisten kokemusta itsestään ja suhteestaan maailmaan.

Tärkeintä on vapaus leikkiä ja sommitella leikissä kepit kartaksi, jonka keskipisteestä aarre löytyy: maailma on hyvä ja kaunis – tässä, nyt ja tulevaisuudessa.

Sanna Stranberg ja Jutta Keski-Orvola, esikoulunopettajat



Yhteystiedot

Marja-Leena Elojärvi

p. 0440412088

marja-leena.elojarvi@rudolfsteinerkoulu.fi

 

A-esikoulu:

Jutta Keski-Orvola p. 045 773 24606

A-esikoulun iltapäivähoito p. 040 451 5723

 

C-esikoulu:

Sanna Strandberg p. 045 636 5221

C-esikoulun iltapäivähoito p. 045 7731 4364