Roosa Hotakaisen päätöstyö – "Lapsen varhaisesta vuorovaikutuksesta" – toi Helsingin Rudolf Steiner -koululle Suomen Akatemian kunniamaininnan ja rahastipendin. Kevään 2011 ylioppilas kertoo aiheen valintaan johtaneista syistä, päätöstyön ohjaajan kanssa tekemästään yhteistyöstä, haastavan prosessin annista sekä opiskelusta Helsingin Rudolf Steiner -koulussa. Lisäksi hän antaa kannustavan vinkin päätöstyötään pakertaville HRSK:n opiskelijoille.

Miten päädyit valitsemaan juuri tämän aiheen?
– Olen ollut kiinnostunut psykologian aihepiiristä jo jonkin aikaa. Olen myös viettänyt paljon aikaa lasten kanssa. Jotenkin näistä tekijöistä on sitten muotoutunut kiinnostus lapsen psyyken rakentumiseen.
Millainen osuus päätöstyösi ohjaajalla oli työn lopulliseen muotoutumiseen?
– Minna Hietamäen apu oli mittaamaton: hän neuvoi tutkielman tekemisessä, auttoi rajaamaan aihetta ja tuki ylitsepääsemättömienkin kohtien yli. Täytyy myös vielä lisätä, että en olisi tajunnut osallistua Suomen Akatemian kilpailuunkaan, ellei Minna olisi siitä tiennyt.
Osaatko selittää, miksi työstäsi tuli niin tasokas, että Suomen Akatemia sitä kehuu ja palkitsee?
– Varmasti suuri osa selittyy Minnan tuella ja tietämyksellä akateemisesta työskentelystä. Tarkennan vielä, että päätöstyöni ja Suomen Akatemialle lähettämäni työ ovat osittain erilliset. Tein päätöstyön, ja vajaa vuosi tämän jälkeen aloin Minnan avulla muokata sen pohjalta kilpailutyötä, sillä kriteerit olivat erilaiset. Siitä, että olin työstänyt samaa tekstiä jo aikaisemmin, oli todella paljon hyötyä. Pystyin parantelemaan vanhaa, eikä minun tarvinnut aloittaa alusta.
Mitä opit työstäsi?
Opin, että mahdottomalta tuntuva asia voi onnistua: isosta kasasta tekstiä voi saada aikaiseksi jokseenkin yhteinäisen kokonaisuuden.
Onko päätöstyölläsi ollut vaikutusta uravalintaasi?
Ehkä ennemmin toisin päin: olin kiinnostunut psykologiasta alana jo ennen päätöstyön aiheen valintaa.
Kerro erityisesti jokin piirre tai asia jota Helsingin Rudolf Steiner –koulussa arvostat. Mitä haluaisit muuttaa?
Tykkään hirveästi siitä, että saa olla saman luokan kanssa niin pitkän ja yhtenäisen ajan. Informaationkulku eri koulujen sekä opettajien ja oppilaiden kesken olisi yksi parannuksen arvoinen asia.
Sinä olet kevään 2011 ylioppilas. Sano jokin kannustava sana tänne jääville ja päätöstyötä pakertaville.
No, ainakin niille jotka tekevät tutkielmaa: kannattaa alusta lähtien laittaa jokaisen kappaleen alle edes jonkinlainen merkintä siitä, keneltä on tekstiä lainannut. Kun muokkaa tekstiä uudestaan puolitoista vuotta aloittamisen jälkeen, ei tosiaankaan muista kuka minkäkin ajatuksen on alun perin esittänyt. Kaikille yhteisesti sanoisin: älkää stressatko liikaa!
Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa. Lue lisää lukiolaisille tarkoitetusta Viksu-tiedekilpailusta Avaa ulkoinen linkki uudessa ikkunassatäältä