Esikoulu on portti ensimmäiselle luokalle ja luonteva tapa aloittaa taival steinerkoulussa

Hae esikouluun >

Esiopetusvuoden aikana lapset oppivat monia uusia taitoja ja ennen kaikkea sen, miten ollaan ryhmässä niin, että kaikilla on mukavaa ja turvallista olla. Tärkeintä pienen lapsen päivässä on leikki. Turvallisuutta tuovat paitsi hyväksyvä, kannustava ilmapiiri, myös selkeät rajat ja helposti hahmottuva päivä- ja viikkorytmi.

Esikoulussa maalataan, piirretään, tehdään käsitöitä, leivotaan

ja tehdään eurytmiaa aina tiettyinä viikonpäivinä.

Leikin, laulun ja esikoulutöiden lomassa opitaan myös kirjaimia, laskemista, vieraita kieliä runojen ja laulujen muodossa sekä kuunnellaan tarinoita. Viihtyisien sisätilojen lisäksi esikoululaiset nauttivat Keskuspuiston luonnosta pitkin vuotta. Helsingin Rudolf Steiner -koulun esikoulun tavoitteena on, että lapsi saa tarvittavat sosiaaliset taidot ryhmässä toimimiseen sekä saavuttaa riittävän hyvän ja terveen itsetunnon. Esikouluvuoden aikana harjoitellaan kuuntelemaan aikuista sekä herätetään kiinnostusta oppimiseen. Päämääränä on, että esikouluvuoden päätteeksi lapsi omaa riittävät taidot koulunkäynnin aloittamiseen.

Esiopetusta on päivittäin klo 8-12 ja iltapäivähoito jatkuu esikoulun tiloissa klo 16.45 asti. Iltapäivähoidon ohjelmaan kuuluvat päivälepo satuineen, välipala ja paljon leikkiä sekä sisällä että ulkona.

Marja-Leena Elojärvi

p. 0440412088